Het is nu za 25 okt 2014, 7:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fietsstraat in Gent 1 jaar!
BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2012, 22:01 
lijstbeheerder velomobielen

In de Standaard van vandaag stond een artikel over Fietsstraat zorgt voor minder auto's. En de resultaten tonen aan dat het werkt!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Fietsstraat in Gent 1 jaar!
BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2012, 23:15 
chauffeur

Ik snap wel dat Martine De Regge juicht.
Straks gemeenteraadsverkiezingen.
Inderdaad is de 'fietsstraat' een zekere vooruitgang.

Maar toch enkele bedenkingen:

Als ik zo rond 16u-17u de 'fietsstraat' neem in de richting van het centrum, dan maak ik zeker kans om te moeten rijtje schuiven achter sluipverkeer-auto's. Auto's horen m.i. absoluut niet thuis in een fietsstraat, en al zeker geen sluipverkeer. Men had minstens het autoverkeer op één of meerdere plaatsen kunnen 'doorknippen', om sluipverkeer tegen te voorkomen.

De rode wegbekleding stinkt ondertussen al wat minder dan in het begin...
Maar deze specie zorgt voor onnodige en oncomfortabele oneffenheden.
Een fietsstraat moet biljartvlak zijn!!!
De specie houdt bovendien de vlotte drainage van regenwater tegen. Dit laatste zal mogelijks de levensduur van het asfalt eronder verkorten.
Op de Trekweg in het verengde van de Gérard Willemotlaan (langs kanaal naar Brugge) heeft men dacht ik een andere, betere, specie gebruikt.

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2012, 23:22 
Neo Prof

nu nog enkel een wettelijke regeling
er zijn minder auto's, maar wss omdat de meeste mensen denken dat er geen auto's mogen rijden vanwege dat gekleurd wegdek
ik zie daar verschillende borden die nergens in de wegcode staan
als de wegwanbeheerder zich al niet meer aan de regels hoeft te houden, waarom zou de weggebruiker dat dan nog doen

BerichtGeplaatst: za 08 sep 2012, 7:54 
dokter

Als er zoveel te juichen valt waarom zijn deze "borden" onlangs op het wegdek aangebracht?
Zowel op de trekweg te Mariakerke and in de Visserij heb ik die gezien.
Toch niet omdat het er zo fantastisch is :mrgreen:

Filip schreef:
Maar deze specie zorgt voor onnodige en oncomfortabele oneffenheden.
Een fietsstraat moet biljartvlak zijn!!!

Op de Trekweg in het verengde van de Gérard Willemotlaan (langs kanaal naar Brugge) heeft men dacht ik een andere, betere, specie gebruikt.

Misschien alleen maar beter aangebracht?

Bijlagen:
fietsstraat.jpg
fietsstraat.jpg [ 239.42 KiB | 1055 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2012, 9:27 
dokter

Het gekke is dat ik al van meer fietsers hoorde die daar niet willen rijden omdat het zo onveilig is. Dat inhaalverbod voor auto's wordt continu genegeerd, er zijn al gevallen van verkeersagressie"omdat fietsers de auto's niet doorlaten". En de wegbedekking is niet comfortabel. Er liggen ook twee verkeersplateaus in; moeilijk te rijmen met een "fietsstraat", toch ?

Typisch voorbeeld van een verkeersbeleid waarbij het bestuur geen stelling durft in te nemen.

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2012, 14:49 
Kopman

CapoJan schreef:
Het gekke is dat ik al van meer fietsers hoorde die daar niet willen rijden omdat het zo onveilig is. Dat inhaalverbod voor auto's wordt continu genegeerd, er zijn al gevallen van verkeersagressie"omdat fietsers de auto's niet doorlaten". En de wegbedekking is niet comfortabel. Er liggen ook twee verkeersplateaus in; moeilijk te rijmen met een "fietsstraat", toch ?

Typisch voorbeeld van een verkeersbeleid waarbij het bestuur geen stelling durft in te nemen.

=D> =D> =D> Das volledig hoe ik er ook over denk :!:

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2012, 16:49 
chauffeur

Wat meteen ook de reden is waarom ik zeker geen ommetje zal maken voor de zgn fietsstraat.

Eigenlijk moeten in principe alle straten in de stad fietsstraten zijn, en moeten wij ons als fietsers niet op een zijspoor laten zetten.

BerichtGeplaatst: zo 09 sep 2012, 17:48 
lijstbeheerder velomobielen

Filip schreef:
Wat meteen ook de reden is waarom ik zeker geen ommetje zal maken voor de zgn fietsstraat.
Eigenlijk moeten in principe alle straten in de stad fietsstraten zijn, en moeten wij ons als fietsers niet op een zijspoor laten zetten.

Ik moet zeggen dat ik dezelfde filosofie hanteer, maar ik zit dan wel veilig in een carbonkevlar velomobiel en heb al ervaring om verkeersaggressors hun verzekering aan te spreken om geleden schade te laten vergoeden. Ik begrijp echter dat de meeste mensen veel meer schroom hebben en vooral schrik: je bent en blijft toch een zwakke weggebruiker. Uitzonderingen zoals hierboven aangehaald niet te na gesproken, geeft zo'n fietsstraat wel een juist signaal aan zowel automobilisten als bange fietsers om zachtjes aan te evolueren naar een autoluwe stad (of dorpscentrum). Het alternatief zoals toegepast in London (betalen per uur dat je auto in de binnenstad aanwezig is), geeft daartegenover het signaal dat alleen wie kapitaalkrachtig is het recht heeft om nog met de auto te rijden; wat mij betreft niet het juiste signaal. Bovendien gaan die Rolls-Royces en Ferrari's niet bepaald rekening houden met fietsers me dunkt...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]