Stuiterend achterwiel Flevobike Alleweder series II

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Almereweder
Helper
Postcode: 1311RV
Contacteer:

#16 Berichtdoor Almereweder » wo 02 jun 2010, 21:52

Bram Mouton schreef:neem voor je test een fietspomp mee en zet halverwege je woon- werk route aan de klinkers je band zachter, valt het mee leer je er mee leven, valt het tegen, na de klinkers kan je druk bijsteken... :P

Ja, is een heel praktische oplossing :D Pomp heb ik toch altijd al bij me. Stomme is, dat ik onderweg eigenlijk nergens voor stop. Niet eens om een shirt aan of uit te trekken - altijd gehaast om op tijd op kantoor of thuis te geraken. Maar misschien moet ik gewoon eens tijd maken voor het experiment ;-)

@Quemo: Dank voor de bevestiging; denk dat ik maar zo'n hulpveer bestel.

ssj3gohan
Helper
Contacteer:

#17 Berichtdoor ssj3gohan » wo 02 jun 2010, 22:41

Hugo: je ziet net als almereweder het probleem omgekeerd! Het is niet de fiets, maar het wiel dat moet worden gezien als het dynamische systeem ten opzichte van de grond en de fiets. Een wiel dat stuitert is juist teveel gedempt, en dient minder gedempt te worden. Echt waar, ga maar zelf voor je na, ik heb de redenering eerder al gegeven.

@WFvN en ook hugo: Hm, ik vind het een onlogische manier, maar nu ik er verder over denk kan het misschien ook wel. Op deze manier introduceer je namelijk allemaal onnodig extra 'virtueel' ongeveerde massa (de veer moet ook meebewegen, dus telt mee voor de ongeveerde massa) en de demping is op deze manier erg groot in verhouding tot de vering, dus je krijgt al snel een overgedempte situatie. Verder heb je ook maar relatief weinig 'travel' op deze manier.

Aan de andere kant permitteert deze configuratie het gebruik van een slappere (lichtere?), langere veer en zorgt het voor aanzienlijk kleinere krachten op de achterbrug en zitbeugel. Op die manier is er best wel wat voor te zeggen, zolang er maar fatsoenlijk rekening wordt gehouden met de correcte veerstijfheid en demping.

Ik denk trouwens dat je Nexus 7-naaf je - misschien in combinatie met andere zwaarder-dan-normale wieldelen? - de das omdoet. Dat is toch al gauw een kilo en een beetje extra tov een derailleur. Gezien een normaal wiel niet veel meer dan een kilo en een beetje weegt, is dat al gauw een verdubbeling van het ongeveerd gewicht. Opeens heb je dan eigenlijk hele andere vering nodig!
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Almereweder
Helper
Contacteer:

#18 Berichtdoor Almereweder » do 03 jun 2010, 12:06

Nou, ik ga het wel meemaken. De meest simpele oplossing eerst ;-)

Hulpveertje bleek niet zo duur (€10 plus verzendkosten). Die hoop ik snel binnen te hebben.

Gratis was het verplaatsen van de gereedschaptas van het baggagecompartiment boven het achterwiel naar een lager gelegen plek achter de stoel - baat het niet, dan schaadt het niet :) De reserve-buitenband die daar ook lag heb ik van boord geknikkerd - weer een paar gram minder die op het achterwiel drukt ;-)
Afbeelding
Nu de straten lekker droog zijn, heb ik weinig last van het stuiteren. Nu ja, hij stuitert nog net zo veel natuurlijk, maar het achterwiel lijkt minder weg te slippen in bochten ten gevolgen van het stuiteren. Misschien moet ik op klinkers ook gewoon een beetje inhouden :P

jonathan

#19 Berichtdoor jonathan » do 03 jun 2010, 12:14

Ik zie dat je een HPV band als achterrubber gebruikt.

Beter is om een bredere band aan te schaffen. De moiree 47mm doet het erg goed. En dan kan je al oefenen voor je strada die heeft zelfs de 54mm versie achteraan.

Almereweder
Helper
Contacteer:

#20 Berichtdoor Almereweder » do 03 jun 2010, 21:11

jonathan schreef:... En dan kan je al oefenen voor je strada ...

Nog maar 4 maandjes :)

Vanmiddag een beetje met de snelheid gespeeld op de klinkers. Als ik 25km/h ga, is het trillen veel minder dan bij 17km/h. Lijk wel een soort van resonantie bij die lagere snelheid.

Ik heb wat vergelijkingsmateriaal verzameld. Kan ik straks de situatie met hulpveer vergelijken met die zonder. De video heet "Schudden in Weesp" http://www.vimeo.com/12274416

spruitje
General Manager
Leeftijd: 40
Postcode: 9320
Contacteer:

#21 Berichtdoor spruitje » do 03 jun 2010, 21:54

betreft die dubbele achterbrug, ik zou eens een oproep doen bij de advertenties op ligfiets.net, ik zou er niet van verschieten dat er mensen zijn die er nog eentje in de schuur hebben liggen van toen ze nog een alleweder hadden. dan kan je em misschien kopen voor een prik(je)
Vragen over de site, meetoeren, .... info@ligfietsers.be

crash-quest-dummy
patiënt
Postcode: 2570
Contacteer:

#22 Berichtdoor crash-quest-dummy » do 03 jun 2010, 22:37

en ik heb een stuiterend achterwiel op een quest.
voorheen last van piepende vering op de quest (verf van de veer gesleten en dus verenstaal-aluminium contact en daar maar wat vet ingespoten ... met als gevolg geen demping meer ...

spruitje
General Manager
Contacteer:

#23 Berichtdoor spruitje » vr 04 jun 2010, 0:31

johan, ik dank dat je veer gebroken is, ik heb dat ook gehad bij de limit, de veer was in stukken vaneen

jonathan

#24 Berichtdoor jonathan » vr 04 jun 2010, 8:38

crash-quest-dummy schreef:en ik heb een stuiterend achterwiel op een quest.
voorheen last van piepende vering op de quest (verf van de veer gesleten en dus verenstaal-aluminium contact en daar maar wat vet ingespoten ... met als gevolg geen demping meer ...

nieuwe veerpoot kopen, kost geen geld

Edje
General Manager
Leeftijd: 54
Postcode: 3530
Contacteer:

#25 Berichtdoor Edje » vr 04 jun 2010, 10:11

jonathan schreef:nieuwe veerpoot kopen, kost geen geld

Als je met peeschijven betaalt niet, als het kos tis het altijd geld vrees ik ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
Kilometerlijst 2011
Kilometerlijst 2010
LIMBURGSE LIGGERS

Almereweder
Helper
Contacteer:

#26 Berichtdoor Almereweder » vr 04 jun 2010, 10:39

jonathan schreef:
crash-quest-dummy schreef:en ik heb een stuiterend achterwiel op een quest.

nieuwe veerpoot kopen, kost geen geld

Of koop gewoon een nieuwe fiets, zo heb ik dat opgelost :mrgreen:

hugo
Kopman
Postcode: 8000
Contacteer:

#27 Berichtdoor hugo » vr 04 jun 2010, 17:43

ssj3gohan schreef:Hugo: je ziet net als almereweder het probleem omgekeerd! Het is niet de fiets, maar het wiel dat moet worden gezien als het dynamische systeem ten opzichte van de grond en de fiets. Een wiel dat stuitert is juist teveel gedempt, en dient minder gedempt te worden. Echt waar, ga maar zelf voor je na, ik heb de redenering eerder al gegeven.

meer dan eens zag ik de wielen van auto's met versleten schokdempers op de kasseien flink dribbelen
ook via reportages tv

ik kan er in komen dat weinig demping het wiel soepeler/gemakkelijker kan laten bewegen
ik ben nog niet mee met uw redenering

crash-quest-dummy
patiënt
Postcode: 2570
Contacteer:

#28 Berichtdoor crash-quest-dummy » vr 04 jun 2010, 23:06

nope, veer is niet kapot
enkel de verf is er plaatselijk af waardoor ie piept, misschien een plastic hulsje (iets mica achtig ?) voorzien en dan de boel terug ontvetten.

spruitje
General Manager
Contacteer:

#29 Berichtdoor spruitje » zo 06 jun 2010, 14:04

ik zou denken dat je net wel vet moet insteken om het piepen te voorkomen. door te ontvetten gaat je veer droger zijn, en droge metalen oppervlakken die tegen mekaar schuiven, kunnen veel lawaai maken, een kunststof laagje ertussen steken, helpt tot het weggesleten is, vet daarentegen, slijt niet weg.

als ik mis ben, hoor ik het graag

Almereweder
Helper
Contacteer:

#30 Berichtdoor Almereweder » zo 06 jun 2010, 17:33

Zo, vanmiddag een beetje tijd gehad. Alleweder naar binnen gesleept en de veer eruit gehaald.

Apparaat schoongemaakt, voorzien van gaatje voor smeerolie zoals aangegeven in de Alleweder-nieuws #3 en natuurlijk gesmeerd met wat olie.

Daarna nylon bus en extra veer om de stang van de veerpoot geschoven en hoesje weer netjes op gedaan. Veerpoot terug, en stukje gereden. De vering is niet zo stug als ik gevreesd had. Da's gunstig dus :D Wiel kreeg ik hier in Almere niet aan het stuiteren, maar de werkelijk test volgt Woensdag, dan kan ik weer door Weesp zal rijden.
Afbeelding
Allen dank voor het meedenken :)

PS: Vond nog een mooie website met uitleg over de werking van vering bij fietsen: http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/vering.html

Terug naar “Materiaal & Techniek”